• Ουρανία Κάππου

ΔΕΠΥ και τηλεκπαίδευση



Η ΔΕΠΥ, δηλαδή η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας, είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας, η οποία συνεχίζεται, κατά ένα σημαντικό ποσοστό, και στην ενήλικη ζωή. Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν χαρακτηριστικά, όπως η διάσπαση προσοχής, η παρορμητικότητα και η υπερκινητικότητα. Τα χαρακτηριστικά αυτά συχνά παρεμποδίζουν την παρακολούθηση του μαθήματος τόσο στη σχολική όσο και στην ψηφιακή τάξη. Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί με ΔΕΠΥ, ώστε παρακολουθήσει όσο το δυνατόν αποδοτικότερα τα εξ αποστάσεως μαθήματα;


Οι τεχνικές δε διαφέρουν πολύ απ’ όσα μπορούμε να κάνουμε και στο σχολείο. Στο σχολείο, βέβαια, αυτό είναι δουλειά της/του εκπαιδευτικού. Στο σπίτι, οι γονείς έχουν ενεργότερο ρόλο.

Οργάνωση

Ο χώρος των παιδιών με ΔΕΠΥ είναι καλό να είναι διαμορφωμένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην τους αποσπά την προσοχή. Χρειάζονται κοντά τους μόνο τα απαραίτητα για το μάθημα. Αν υπάρχει η δυνατότητα, θα μπορούσαν να κάνουν μάθημα σε χώρο διαφορετικό από αυτόν όπου έχουν τα παιχνίδια τους ή τα παιχνίδια τους να είναι αποθηκευμένα στο δωμάτιο με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην έχουν συνεχώς οπτική επαφή με αυτά.


Οδηγίες

Οι οδηγίες που δέχονται θα πρέπει να είναι σαφείς και συγκεκριμένες. Ο/η εκπαιδευτικός κάθε μέρα μπορεί πριν από την έναρξη του μαθήματος να εξηγεί τι θα κάνουν μέσα στη μέρα και με ποια σειρά, όπως και τα υλικά τα οποία θα χρειαστούν. Αντίστοιχα μπορεί να τα παρουσιάζει γραμμένα και στην οθόνη σε λίστα είτε οπτικοποιημένα με εικόνες. Το ίδιο μπορεί να γίνεται και για τις οδηγίες μιας άσκησης.


Κίνηση

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ έχουν ανάγκη να κινούν συχνά το σώμα τους. Σε αυτό μπορούν να βοηθήσουν ειδικές καρέκλες με φουσκωτή μπάλα ή ένα ειδικό λάστιχο που εφαρμόζεται στα πόδια της καρέκλας. Ίσως ακόμα χρειαστεί να σηκωθούν από τη θέση τους την ώρα που ακούν την/τον εκπαιδευτικό και να περπατήσουν για λίγο στο δωμάτιο ή να κάνουν κάποια άλλη κινητική άσκηση, όπως πηδηματάκια.


Επιβράβευση

Η επιβράβευση είναι απαραίτητη για όλα τα παιδιά και ακόμα περισσότερο για τα παιδιά με ΔΕΠΥ, τα οποία ίσως απογοητεύονται κι εγκαταλείπουν ευκολότερα. Καθέ μικρό κατόρθωμα αξίζει να επιβραβεύεται. Αποφεύγουμε επιβραβεύσεις που αφορούν σε υλικά αγαθά ή φαγητό. Ακόμα και το απλό «μπράβο που είσαι τόσο συγκεντρωμένη/ος» αρκεί.


Φυσικά, το κάθε παιδί έχει διαφορετικές ανάγκες και η προσέγγιση θα πρέπει να ταιριάζει στον δικό του ξεχωριστό χαρακτήρα. Οι παραπάνω τεχνικές δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τη βοήθεια ενός ειδικού. Είναι απλές συμβουλές που ενδεχομένως να φανούν χρήσιμες.



Συντάκτρια: Ουρaνία Κάππου