• Ουρανία Κάππου

Μικροί επιστήμονες στο MIT kids

Λίγο πριν την έλευση του κορονοϊού, είχε αρχίσει να δημιουργείται στην Κηφισιά ένας χώρος για μικρούς επιστήμονες. Η Μαριλίζα Ποντικού - Λιγνού, νηπιαγωγός ειδικευμένη στην εκπαιδευτική τεχνολογία, αποφάσισε να δημιουργήσει έναν χώρο γεμάτο χρώμα, πειράματα, μηχανισμούς και… ρομπότ! Όλα αυτά στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής προσέγγισης STEAM, η οποία φέρνει το μέλλον λίγο πιο κοντά. Η Μαριλίζα άνοιξε, λοιπόν, τις πόρτες του MIT kids και μας έλυσε ορισμένες απορίες.


Ποια η διαφορά του STEAM από οποιαδήποτε άλλη εκπαιδευτική προσέγγιση; 

Το STEAM είναι ο συγκερασμός των επιστημών με την τεχνολογία, τη μηχανολογία και τα μαθηματικά. Τα τελευταία χρόνια έχουν προστεθεί και τα καλλιτεχνικά μέσα σε αυτή τη διαδικασία, καθώς το καλλιτεχνικό κομμάτι αποτελεί πηγή έκφρασης, φαντασίας και δημιουργικότητας για τα παιδιά. Το STEAM μπορεί να πραγματοποιηθεί σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ακόμα και στις πιο μικρές όπως είναι η προσχολική αγωγή. Ουσιαστικά, μέσω του STEAM, τα παιδία καλλιεργούν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα.

Ποια είναι τα στοιχεία αυτά που διαμορφώνουν τη μάθηση του 21ου αιώνα;

Οι δεξιότητες αυτές σχετίζονται με την κριτική σκέψη, τη δυνατότητα επίλυσης προβλήματος, τη δημιουργικότητα, αλλά και τον τεχνολογικό εγγραμματισμό, κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, καθώς επίσης την ικανότητα να ελίσσεσαι και να ηγείσαι ομάδας. 

Κατά πόσο το STEAM αξιοποιείται από τα σχολεία στην Ελλάδα σήμερα και πώς θα μπορούσε να αξιοποιηθεί περισσότερο;

Κάποια σχολεία στην Ελλάδα έχουν εντάξει το STEAM στην καθημερινότητα των παιδιών.  Στην προσχολική ηλικία, βέβαια, τα ποσοστά είναι πολύ χαμηλά. Παρ' όλα αυτά, πιστεύω πως όλο και περισσότερα σχολεία θα ενσωματώνουν τέτοιου είδους βιωματικές διαδικασίες μάθησης στον τρόπο διδασκαλίας τους. Είναι φανερό, πλέον, ότι τα παιδιά οφείλουν να είναι τεχνολογικά εγγράμματα, να μπορούν να κάνουν συνδυαστικές σκέψεις και να επιλύουν προβλήματα της καθημερινότητας τους. Παράδειγμα αποτελεί η μέθοδος Blended Learning (BL), στην οποία κλήθηκαν οι μαθητές όλων των βαθμίδων να προσαρμοστούν λόγω του πανδημικής συνθήκης. 

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το MIT kids;

Τι ωραία ερώτηση! Η ιδέα ξεκίνησε από τη μακρινή Κορέα! Εκεί μου δώθηκε η ευκαιρία να εργαστώ σε νηπιαγωγείο και να πραγματοποιήσω έρευνα σε σχέση με την παρεχόμενη ποιότητα των παιδικών σταθμών της Νοτίου Κορέας. Ένας από τους παιδικούς σταθμούς που επισκέφθηκα ήταν αυτός της Samsung. Εκεί, λοιπόν, γνώρισα την τεχνολογία μέσα από μια διαφορετική σκοπιά. Τα παιδιά χρησιμοποιούσαν διαδραστικό πίνακα, έφτιαχναν αυτοματισμούς με τη δασκάλα τους, μπορούσαν να παρακολουθούν από το σπίτι την ανάπτυξη των σπόρων που φύτεψαν στο μποστάνι τους κλπ.


Πάντα πίστευα πως τα παιδιά ανήκουν στη φύση και όχι στις οθόνες. Η εμπειρία αυτή όμως με έκανε να διαπιστώσω ότι η τεχνολογία είναι εργαλείο και τα παιδιά οφείλουν να τη χειρίζονται από νωρίς σωστά και προς όφελος τους.

Όποτε αποφάσισα να ειδικευθώ στην εκπαιδευτική τεχνολογία. Έτσι, επιστρέφοντας από το Λονδίνο, όπου έκανα το μεταπτυχιακό μου, και αφού εργάστηκα σε σπουδαίο νηπιαγωγείο στην Αθήνα, ένιωσα την ανάγκη να κάνω ακόμα περισσότερα παιδιά να μπουν στον κόσμο της τεχνολογίας σε συνδυασμό με τη μηχανική, τους αυτοματισμούς, τα πειράματα, να συνεργαστούν, να προβληματιστούν και να ανακαλύψουν. Να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες του 21ου αιώνα. Αυτό κάνουμε στο MIT kids!

Τι διαφορετικό προσφέρει το MIT kids από οποιοδήποτε άλλο κέντρο απασχόλησης παιδιών;

Θα σας απαντήσω με το τι κάνουμε εμείς. Τα παιδιά γίνονται μικροί επιστήμονες και κάνουν πειράματα, κατασκευάζουν ρομπότ τα οποία μαθαίνουν να τα προγραμματίζουν γράφοντας κώδικα, κάνουν μηχανικές κατασκευές. Ο χώρος βέβαια διατίθεται και για επιστημονικά πάρτι! Υπάρχει και η εξ αποστάσεως διαδικασία με τα kits πειραμάτων και κατασκευών του MIT kids, με τα οποία τα παιδιά μπορούν να κάνουν STEAM στο σπίτι τους. 

Μέχρι την επιστροφή στην κανονικότητα, οι μικροί επιστήμονες μπορούν να μεγαλουργούν στο σπίτι με τη βοήθεια της Μαριλίζας, η οποία σύντομα θα τους υποδεχθεί και από κοντά. Η μάθηση έχει μπει πλέον σε νέα εποχή!

Συντάκτρια: Ουρανία Κάππου